عنوان پایان نامه :

«جایگاه تدریج در بیان و اجرای احکام»

      خانم حمیده حیدری با راهنمایی حجه الاسلام آقای دکتر نادری

چکیده:

اسلام دینی جامع و کامل برای همه­ی زمان­ها و مکان­هاست که هدف آن هدایت و تربیت انسان­هاست. شارع مقدس برای رسیدن به این هدف مهم قرآن کریم را به تدریج بر پیامبر اکرم(ص) نازل کردند تا وی را در ایجاد تغییر و تحول در جامعه­ی عصر نزول راهبری کند. رسول خدا(ص) به مدد کتاب الهی قومی را که در نهایت گمراهی بود، پرچمدار اصلاح و هدایت جهان ساخت و امت اسلامی را برپایه­ی تلاش آن­ها تشکیل داد. بررسی تاریخ گویای موفقیت پیامبر در تحقق این امر است.

ملاحظه معاصران عصر نزول به عنوان جامعه مدل و نمونه اقتضا می­کند تا افزون بر معارف و دستورات عام و خاص شریعت مقدس، به روش­های تغییر و تحول دینی جامعه متناسب با نقش تربیتی قرآن نیز توجه شود. یکی از روش­های هدایتی قرآن در جامعه عصر نزول تبیین تدریجی آموزه­های آن است؛ به­طوری که حتی برخی از احکام الزامی نیز به عللی به یکباره نازل نشده و پس از فراهم شدن شرایط، حکم الزامی آن­ها بیان شد. جامعه عصر غیبت معصوم (ص) نیز که به دنبال تغییر و تحول محور است نیازمند پیروی از روش قرآن کریم است؛ زیرا امروزه دانش دین به طور گسترده­تر و عمیق­تر در اختیار آحاد مردم قرار گرفته است و حجم دانایی دینی مردم به مراتب بالا رفته است، اما اثر تربیتی لازم را ندارد.

در همین راستا پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به این نتیجه رسید که هرگاه اجرای احکام الاهی به صورت دفعی ممکن بود، واجب است این احکام به صورت یک دفعه برای مردم بیان و در نهایت اجرا شوند؛ اما اگر اجرای برخی از احکام به علت فقدان زمینه­های لازم باعث بدبینی مردم نسبت به دین و همچنین باعث وهن و هتک حرمت اسلام شود، لازم است این دستورات به صورت تدریجی بیان و اجرا شوند، تا به تدریج زمینه برای اجرای کامل احکام فراهم شود. پشتوانه­ی این دیدگاه توجه به نقش عنصر زمان و مکان و تربیت محور بودن دستورات اسلام است. اما اجرای این دیدگاه در عصر غیبت با چالش­هایی از قبیل روشن نودن فلسفه بعضی از احکام و مطرح نبودن جدی شیوه تدریج در فقه روبه­روست.

کلید واژه­ ها: اجرای تدریجی احکام، بیان تدریجی احکام، تشریع تدریجی احکام، زمان و مکان، چالش اجرای تدریجی احکام مصلحت.        

                                                             دفاع :شهریور /1397

 

موضوعات: چکیده پایان نامه 2  لینک ثابت



[دوشنبه 1397-10-24] [ 12:57:00 ب.ظ ]