وهابیت یا وهابی گری
ریشه های وهابیت به اندیشه های «حمایتی» محمد عبدالوهاب (۱۷۸۷-۱۷۰۳)، خطیب اسلامی از نجد بر می گردد که با اتکا بر اندیشه های ابن تیمیه (۱۳۲۸-۱۲۶۳)، عالم سوری مقیم عربستان، در صدد پاکسازی اسلام از بدعت ها و نوآوری ها بر آمد. عبدالوهاب، با شیوخ خانواده بدوی محلی آل سعود که بر واحه القطیف حکومت می کردند، تبانی کرده و یک نهضت و قیام ترتیب داد.

با اکتشاف نفت در خاک عربستان سعودی توسط آمریکایی ها که پس از آن سیلاب دلارهای نفتی به خزانه آل سعود شروع شد، وهابیت از تغذیه نیرومند مالی برخوردار شد تا بتواند در سراسر جهان اسلام گسترش یابد. وهابیت فقط در عربستان سعودی و قطر به رسمیت شناخته شد و تا قبل از سقوط طالبان، ایدئولوژی این جنبش بود. عده زیادی بدون درک ماهیت وهابیت، خود را پیرو آن اعلام می کنند.

 کشور عربستان ، ۳۷ نفر را به اتهام های تروریستی اعدام کرده است. این اقدام از چند جهت یک جنایت است.

۱.اعدام ۳۷ نفر مصداق مجازات دسته جمعی است. در حقوق بین الملل، اعدام های جمعی جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

۲. اعدام ۳۷ شهروند عربستانی در فرآیندهای غیر عادلانه انجام شد. اعتراف گیری تحت شکنجه و محاکمه نمایشی به اعدام افرادی منجر شد که برخی از آنها زیر ۱۸ سال و کودک محسوب می شدند.

3. از ۳۷ شهروند عربستانی که اعدام شده اند، ۳۲ نفر از آنها از اقلیت شیعه این کشور، طلاب و رجال دینی بودند. این افراد نه به دلیل حمایت و ارتباط با تروریسم که آل سعود مدعی آن شد بلکه به دلیل مشارکت در اعتراض های ضد دولتی به اعدام محکوم شده اند.

4. شهروندان عربستانی در شبکه های مجازی با اعتراض گسترده به این اقدام آل سعود، عنوان می کنند که این جنایت در ادامه سیاست حذف اقلیت شیعه انجام شد که طی چهار سال اخیر با شدت زیادی توسط “ملک سلمان” و پسرش، “محمدسلمان” پیگیری می شود.

علت بی پروایی آل سعود در ارتکاب به جنایت و کشتار در داخل و خارج از عربستان، حمایت های همه جانبه دولت آمریکا از این خاندان و سکوت قدرت های جهانی در قبال پرداخت دلارهای سعودی است.

اگرچه آمریکا از جنایت های آل سعود حمایت می کند و قدرت های اروپایی نیز سکوت اختیار کرده اند، اما چهره آل سعود در افکار عمومی جهانی به شدت منفی است به نحوی که افکار عمومی جهانی از حکام آل سعود به عنوان ” آدم کش هایی یاد می کنند که باید بایکوت شوند.”

موضوعات: اعیاد شعبانیه مبارک  لینک ثابت



[دوشنبه 1398-02-09] [ 12:23:00 ب.ظ ]