نام گذاری حضرت زینب سلام الله علیها

هنگامی‌که حضرت زینب متولد شد، مادرش حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها او را نزد پدرش امیرالمؤمنین علیه‌السلام آورده و گفت: این نوزاد را نام‌گذاری کنید؛ حضرت فرمود: من از رسول خدا صلی الله علیه و آله در این کار پیشی نمی‌گیرم. در این ایام حضرت رسول صلی الله علیه و آله در مسافرت بودند. پس از مراجعت از سفر، امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت عرض کرد: نامی برای این نوزاد انتخاب کنید. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من بر پروردگارم در این امر سبقت نمی‌گیرم. در این هنگام جبرئیل علیه السلام فرود آمد، سلام خداوند بزرگ را به پیامبر صلی الله علیه و آله ابلاغ کرد و گفت: نام این نوزاد را «زینب» بگذارید! خداوند این نام را برای او برگزیده است. آنگاه مصائب و مشکلاتی را که بر آن حضرت وارد خواهد شد بازگو کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گریست؛ همان‌طور که هنگام ولادت امام حسین علیه السلام گریست و فرمود: هر که بر مصیبت‌های این دختر بگرید مانند آن است که بر دو برادرش یعنی حسن و حسین علیهما السلام گریسته باشد.

وحضرت پیامبر توصیه فرمودند که این طفل را همواره گرامی بدارید؛ چون او شبیه جده‌اش خدیجه کبری سلام الله علیها است؛ یعنی همان‌گونه که حضرت خدیجه سلام الله علیها در آغاز بعثت با شجاعت و فداکاری متحمل زحمات زیادی شد تا نهال نورسته اسلام حفظ و بارور شود، حضرت زینب سلام الله علیها نیز با صبر و ایثار و تحمل سخت‌ترین فشارها از به خطر افتادن اساس اسلام جلوگیری به عمل می‌آورند.

کنیه حضرت زینب (س) ام‌کلثوم و ام الحسن است؛ اما حضرت زینب (س) القاب زیادی دارند که در ذیل به بعضی از آن‌ها به همراه معانی‌شان اشاره می‌شود:

۱. عالمه غیر معلّمه: دانای بی آموزگار.

۲. فهمه غیر مفهّمه: فهمیده بدون فهماننده.

۳. کعبه الرّزایا: قبله رنج‌ها.

۴. نایبه الزهراء (س): جانشین و نماینده حضرت زهرا (س).

۵. نایبه الحسین (ع): جانشین و نماینده حضرت حسین (ع).

۶. عقیله بنی‌هاشم: بانوی خردمند بنی‌هاشم عقیله النساء: خردمند بانوان عقیله خدر الرساله: خردمند پرده‌نشینان رسالت، عقیله الطالبیین: زن خردمند از خاندان حضرت ابوطالب (و در بین طالبیان) عقیله الوحی: بانوی خردمند وحی، عقیله النبوّه: بانوی خردمند خاندان پیامبر، عقیله القریش: بانوی خردمند از قریش، سیده العقایل: بانوی زنان خردمند.

۷. عدیله الخامس من اهل الکساء: همتای پنجمین نفر از اهل کساء (امام حسین) (ع).

۶. کفیله السجّاد: سرپرست حضرت سجاد (ع).

۸. سرّ أبیها: راز پدرش امام علی (ع).

۹. الصدّیقه الصغری: صدیقه کوچک تر. به این لقب ملقب شده تا با مادرش صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) اشتباه نشود. چه این که به ایشان زینب کبری گفته می‌شود تا میان او و دیگر خواهرش (ام‌کلثوم) که به نام و کنیه او خوانده می‌شود فرق باشد.

۱۰. عابده آل علی: پارسای خاندان امام علی (ع).

۱۱. بطله کربلاء: قهرمان کربلا.

۱۲. عظیمه بلواها: بانویی که امتحانش بس بزرگ بود.

۱۳. الباکیه: بانوی گریان.

۱۶- سلیله الزهراء: چکیده و خلاصه حضرت زهرا (س).

۱۷- امینه اللّه: امانت‌دار الهی.

۱۸- آیه من آیات اللّه: نشانی از نشانه‌های خداوند.

۱۹- مظلومه وحیده: ستمدیده تنها.

۲۰- صابره محتسبه: پایداری کننده به حساب خداوند و برای خداوند.

موضوعات: اعیاد شعبانیه مبارک  لینک ثابت



[شنبه 1397-10-22] [ 12:07:00 ب.ظ ]