حدیث
 
 
اصول کافی، محمدبن یعقوب کلینی، از کتب اربعه روایی شیعه
 
الاستبصار، شیخ طوسی، از کتب اربعه روایی شیعه
 
تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، از کتب اربعه روایی شیعه
 
من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، از کتب اربعه روایی شیعه
حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

حدیث در کنار قرآن، در طی پانزده قرن تاریخ اسلام، نقشی محوری در فهم مسلمانان از دین و شریعت داشته است.

به علت اهمیت حدیث، علوم مختلفی ناظر به بررسی محتوایی و سندی احادیث پدید آمده است که تحت عنوان علوم حدیث دسته‌بندی می‌شوند. امور مربوط به سند احادیث در روایة الحدیث و محتوای آنها در درایة الحدیث بررسی می‌شوند. علوم رجال و مصطلح الحدیث زیر مجموعه روایة الحدیث قرار دارند. در این علوم تقسیمات متعددی برای فهم و اعتبارسنجی احادیث بیان شده است.

در میان انبوه کتاب‌های روایی مسلمانان، ده کتاب نقش محوری دارند. چهار کتاب از این ده عنوان به شیعه و شش عنوان به اهل سنت تعلق دارد.

مهمترین کتاب‌های روایی شیعه، کافی کلینی، تهذیب الاحکام و الاستبصار فیما اختلف من الاخبار شیخ طوسی، و من لایحضره الفقیه شیخ صدوق هستند. مجموع این کتاب‌ها را کتب اربعه یا اصول اربعه نامیده‌اند.

در اهل سنت، شش کتاب، صحیح بخاری و صحیح مسلم (که روی هم به صحیحین مشهورند)، و سنن ابی داود، سنن ترمذی، سنن نسائی و سنن ابن ماجه، معتبرترین کتاب‌های روایی‌اند. مجموع این شش کتاب، صحاح سته نامیده شده‌اند.

موضوعات: حدیث2  لینک ثابت



[شنبه 1398-12-10] [ 10:25:00 ق.ظ ]